Thursday, February 5, 2015

SK Long Lamei, Ulu Baram, Sarawak

Alhamdulillah, masih bernyawa di bumi yang bertuah ini, Pertama sekali, bersyukur kepada Tuhan yang Maha Esa, dengan perlindunganNya, saya selamat sampai ke tanah Long Lamai. Bercerita sedikit latar belakang SK Long Lamei ini, penduduk dan etnik majoriti adalah Penan yang mana 100% Kristian. Penan merupakan etnik yang sangat unik.

Warga SK Long Lamei, sangat mesra dan ramah, hubungan yang baik ini mewujudkan rasa yang nyaman dan selesa.

Bercakap tentang first thought saya tentang SK Long Lamei, rentetan seminggu atau tujuh hari baru sampai ke sekolah, sekolah ni memang menarik, I'm totally amazed by the nature. Nature is speaking with me. Omaiii.

Sekolah ini mempunyai murid yang ramai berbanding sekolah di kawasan pedalaman lain, dengan hampir 90 orang murid dan 17 orang guru dan pembantu pengurusan murid. Dua orang guru sedia ada bakal berpindah dan yang menggantikan mereka adalah kami. Haha.

Memandangkan kami datang bersama hujan, maka siang dan malam kami hanya berkampung dalam rumah buat masa sekarang. Tunggu hari cerah sedikit baru saya boleh cerita suasana kampung Long Lamai, Ulu Baram, Sarawak, MALAYSIA.


Trivia SK Long Lamei.

Mempunyai 17 orang guru dan staf, merangkumi 10 orang guru lelaki dan 2 guru wanita, dan 4 staf lelaki dan seorang wanita.


Untuk sampai ke sekolah ini, terdapat dua cara, iaitu,

1. Menggunakan 4wd dari Miri ke Long Puak yang memakan masa hampir 8-9 jam dan perahu dari Long Puak ke Long Lamai dalam sejam perjalanan bergantung dengan keadaan sungai. 

2. Menggunakan penerbangan twin-otter daripada syarikat maswing dari Lapangan Terbang Miri ke Long Banga dengan jarak perjalanan 166km sekitar 1-2 jam dan perahu dari Long Banga ke Long Lamai yang memakan masa hampir sejam dua, bergantung kepada keadaan sungai. Kos maswing dari Miri-Long Banga. Penerbangan ini dijadualkan hanya pada hari Selasa dan Sabtu sahaja.


-to be continue-

No comments:

Post a Comment