Tuesday, February 3, 2015

Novice Teacher, Part 2

Assalamualaikum, salam 1 Malaysia.

Alhamdulillah, kemarin iolss story tentang *blur*

Novis Teacher Part 1, memang blur, pending bagai masa tu, kemain ingat nak "date" tengok wayang kat Alor Star Mall, tiba-tiba, buka mata pagi 30 Januari 2015, nampak Kuching Waterfront.

Selepas, simple conversation dengan orang-orang yang boleh diajak berbincang, dengan penuh rendah diri dan redha, saya memilih untuk bertenang dan menerima keputusan dengan ikhlas. Lewat petang Jumaat, kami menaiki bas dari Kuching ke Miri.

Perjalanan dengan bas, memang thrill sangat. Ingat dekat, last-last, pehh! Kematu bontot orang tua kata. Lepas duduk dalam bas almost 14 hours, terus...*blur* berganda jadi. Habis dari kepala ke ekor kami travel. Driver memang power, lenjan habis road tu.

Sedar awal pagi tu tengok, Batu Niah. Bayangkan dari Kuching-Miri habis semua kami lalu, Betong, Bintulu and last check point, Hentian Bas Miri.

Nak ke Marudi dari Miri mesti naik 4wd, so naik la kami, bukan free, RM40 seorang okay. Jalan boleh tahan, mencabar jugak.

Program Orientasi dengan Ppd Baram, banyak ilmu dan pengetahuan yang dikongsi, pegawai Ppd Baram mesra orangnya, senang diajak berbincang dan saling memahami dan menerima kekurangan dan kelebihan masing-masing. Motif pulak nak cerita pasal Ppd Baram.

Boleh tahan lama kami honeymoon kat Marudi, lebih kurang 4 hari 3 malam, kami stay kat Mount Mulu Hotel, sampai hari ini, saat ini, still confused and tertanya-tanya kenapa Mount Mulu? Rasa macam tak dak gunung pun. *konpius*

3 Februari 2015, awal-awal kami keluar ke Miri semula dengan 4wd, sebab dah janji nak tumpang GPK sekolah yang kebetulan ada di Miri. 2 jam kroook kreekk dalam 4wd maka sampai ke Miri.

Info
Miri - Marudi jarak tak pasti, tapi lebih kurang 2 jam perjalanan, eh 1-2 jam, ikut speed la.
Kos tambang, RM35-RM40 seorang

Malas menaip dulu, tunggu Novis Teacher, Part 3

Memang cerita best, sebab Miri ke Long Lamai memang banyak cerita, banyak sangat. *Iya-iya ja*


-to be continue-

No comments:

Post a Comment